Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

UOKiK ostrzega przed fałszywymi reklamami inwestycji. Rusza kampania społeczna: „Inwestujesz? Daj sobie czas”

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Postaci znanych osób, które widzimy w reklamach, coraz częściej są fałszowane.
Postaci znanych osób, które widzimy w reklamach, coraz częściej są fałszowane. Materiały prasowe
Światowy Dzień Konsumenta przypada 15 marca, a wraz z tym dniem rusza kampania społeczna Prezesa UOKiK. Urząd ostrzega przed fałszywymi inwestycjami. Coraz częściej oszuści uwiarygadniają reklamy scamów fałszywymi wizerunkami znanych osób.

Spis treści

Cyberprzestępcy fałszują wizerunki znanych osób w reklamach

Kreatywność cyberprzestępców jest coraz większa i każdy z nas może paść ofiarą oszustwa. Najnowszy sposób to kuszenie reklamami zyskownych inwestycji bez ryzyka w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje. Bezprawnie wykorzystywane znane i lubiane twarze uwiarygadniają fałszywy przekaz i działają jak magnes. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed ryzykiem i utratą pieniędzy. Rusza kampania społeczna „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”

To bardzo ważne, aby jak najszerzej informować i ostrzegać konsumentów przed fałszywymi inwestycjami. Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów, tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechniczne i pułapki. Podszywają się pod znane osoby czy też duże i cenione firmy. I niezmiennie – obiecują szybki, łatwy i wysoki zysk. Uważajmy! Te oszustwa mogą prowadzić do utraty oszczędności życia – apeluje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Czym jest nowa kampania społeczna UOKiK?

Spoty UOKiK skupiają się na promowanych w internecie inwestycjach wykorzystujących bezprawnie wizerunek osób ze świata kultury, sportu lub rozrywki, czy też znanych przedsiębiorstw lub marek. Znane postaci mają podnosić wiarygodność danego przedsięwzięcia. Kreowani przy użyciu sztucznej inteligencji są realni i przekonujący.

Scenariusze oszustw zmieniają się, lecz ich niezmiennym celem jest wyłudzenie pieniędzy. Atak może dotyczyć pozyskania danych, np. loginów i haseł lub działania wprost – nakłonienia do dokonania przelewów.

Startująca kampania to kolejne działanie edukacyjne Prezesa UOKiK, które ma na celu zwiększanie świadomości i bezpieczeństwa konsumentów. Od 15 marca 2024 roku spoty będą nieodpłatnie emitowane przez media publiczne, a także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na bezpłatne wsparcie kampanii. A oto co zobaczymy w mediach w najbliższym czasie:

UOKiK szuka partnerów do promocji kampanii

Urząd przywołuje wyniku Raportu IOCTA Europolu, z których jasno wynika, że oszustwa inwestycyjne są jednymi z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, generującymi milionowe straty. Liczba ofiar tego typu przestępstw sięga już nie setek, a tysięcy osób. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaprasza media, instytucje i organizacje do włączenia się w kampanię.

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, a rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej. Tym bardziej zachęcam do wspólnego ostrzegania przed oszustwami. Bardzo dziękuję tym, którzy już bezpłatnie włączyli się w naszą kampanię. Wszyscy jesteśmy konsumentami. Zadbajmy razem o nasze finansowe bezpieczeństwo – fundament ekonomicznego dobrobytu – dodaje prezes Chróstny.

Gotowe materiały promocyjne (spoty i grafiki) można pobrać ze strony www.uokik.gov.pl/kampanie-spoleczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: UOKiK ostrzega przed fałszywymi reklamami inwestycji. Rusza kampania społeczna: „Inwestujesz? Daj sobie czas” - Strefa Biznesu

Wróć na glowno.naszemiasto.pl Nasze Miasto